Här får du ett värdefullt verktyg som kan hjälpa dig att hantera ångest, stress och oro bättre, nämligen en meditationsövning.

Du behöver stanna upp och vara i nuet.
Ge dig själv en kärleksgåva i form av en meditationsstund.

Stanna upp och slappna av i nuet några gånger per dag, det kommer att göra att allt det tunga känns lite lättare.

Hur hanterar jag ångest, stress och oro och hur mediterar jag?

Jag förstår om det känns svårt och som ett stort projekt att ta tag i men det går att ta kontroll över de jobbiga känslorna.

Även om det finns många olika verktyg och tillvägagångssätt som du kan använda så kommer vissa med stor sannolikhet kännas bättre än andra och det är helt okej! Likaså finns det många olika meditationer som kommer kännas bättre än andra och jag hoppas att detta är en meditationsövning som känns bra för dig.

Jag vill börja med att säga att du kan meditera utan att sitta i lotusställning med rak rygg, en massa rökelser och ljus i 30 minuter. Även om vi vet att det är otroligt läkande och att det kan göra en enorm skillnad för vårt mående med längre meditationer.

Mitt tips är att du följer denna enkla meditationsövning:

Gör meditationsövningen några gånger om dagen så ger du dig själv en gåva att stanna upp i nuet.
Andas och känn in.

Meditationsövningen som ljudfil

För att göra det enklare för dig att komma igång har jag spelat in meditationsövningen som ljudfil. Det kan vara skönt att lyssna och bli guidad genom en meditation även om den är kort. Så ta del av meditationsövningen som ljudfil här nedanför.

Fler övningar och verktyg hittar du i min kunskapsbank och på min Youtube-kanal.

Några fördelar och anledningar till varför du borde prova meditera:

Prova denna meditationsövning några minuter per dag om så bara när du väntar på att kaffet ska rinna ner eller när mikron med matlådan ska bli klar, eller varför inte när du sitter på toaletten.

Ge dig själv denna gåva till en kort återhämtning under några minuter.
Sist men inte minst, glöm inte att träning ger färdighet så fortsätt träna och låt inte känslan av att det känns ovant stoppa dig för det blir enklare.

Berätta gärna för mig om dina upplevelser när du har stannat upp i nuet och gjort den korta meditationsövningen.

Varm kram
Från mig till dig, Åsa

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *