Ett tips för att få höstmörkret att kännas lättare

Känner du ångest och stress i mörka november och allt som har med pandemin att göra? 

Här får du ett litet tips ifrån mig, hur du kan återhämta dig och få balans i höstmörkret

Stanna upp och slappna av i nuet några gånger per dag, det kommer att göra allt lite lättare. 

Jag vill börja med att säga att du inte behöver sitta i lotusställning med rak rygg och en massa rökelser och ljus i 30 minuter. Även om vi vet att det är otroligt läkande och vilken enorm skillnad det gör för vårt mående med längre meditation. 

Mitt tips på hur du kan återhämta dig: 

Sätt dig en stund och slut dina ögon. 

Handflatorna nedåt på låren och fotsulorna mot golvet. 

Dra ett par djupa andetag. 

In genom näsan och ut genom munnen. 

Känn att du andas enda ner i bäckenet. 

Låt magen bara följa din andning. 

Rulla lite försiktig på dina axlar och nacke. 

Låt axlarna bara sjunka djupare och djupare. 

När du nu andas in så ska du tänka glädje och när du andas ut tänker du att du andas ut all oro och stress. 

In – glädje.  

Ut – oro och stress 

Gör detta några gånger om dagen så ger du dig själv en liten gåva att stanna upp i nuet.  

Andas och känn in. 

Du får så mycket tillbaka:  

Det lugnar ner aktiviteten i amygdala-delen i din hjärna som är känslostyrd och står bakom rädslor och ångest. 

Ny skön energi. 

Saktar ner din hjärtrytm. 

Sänker blodtrycket. 

Stillar tankarna. 

Prova några minuter per dag om så bara när du väntar på att kaffet ska rinna ner eller när mikron med matlådan ska bli klar.  

Eller när du sitter på toa där du är själv. 

Ge dig själv denna gåva till en liten återhämtning några minuter. 

Träning ger färdighet 

Berätta gärna för mig om dina upplevelser med detta. 

Varm höst kram 

Från mig till er 

Åsa 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *